Údržba laminátového motocyklového oblečení s membránou Gore-Tex® ProShell
Máte motocyklové oblečení s membránou GoreTex ProShell (typicky dvouvrstvý nebo třívrstvý laminát) a nevíte, jak ho vyprat?
Jeden kamarád vám říkal, že se má dávat do čistírny, někde "na internetu" jste četli že se má prát často, někdo vám někde říkal, že ho nepere vůbec, aby "vydržela impregnace". Jak se v tom vyznat?
Tento text by vám měl udělat jasno.
GoreTex motocyklové oblečení prodáváme více než 10 let a máme s ním obrovské zkušenosti i z vlastních výprav. Když dodržíte postupy uvedené na této stránce, nejenže si drahé oblečení nezničíte ale zvýšíte jeho funkční vlastnosti a životnost.
Gore-Tex se musí udržovat!
CO BUDETE POTŘEBOVAT?
- automatickou pračku
- bubnovou sušičku (alespoň občas)
- kartáč
- velké umyvadlo nebo vanu
- přípravek na primární čištění GTX oděvů (Granger´s Gear Cleaner), případně JAR bez změkčovače
- tekuté mýdlo
- přípravek na praní GTX oděvů (např. NikWax Tech Wash)
- přípravek na impregnaci vnější vrstvy (obvykle není potřeba při každém praní) např. NikWax TX.DIRECT
- přípravek na impregnaci kožených laminátů (pokud máte oblečení se zesílením z perforovaného nebo hladkého koženého laminátu) např. NikWax Leather Restorer
- pevná ramínka (fakt pevná aby unesla váhu mokrého oblečení)
- starou osušku apod.
Všechny potřebné přípravky zmíněné v tomto článku máme v nabídce a v drtivé většině případů skladem. Některé neprodáváme přes webshop ale máme je jen na prodejně (např. různé opravné sady) ale základní přípravky najdete zde v e-shopu: www.touratech.cz/udrzba-a-impregnace-c-219.html
1. PŘÍPRAVA - ETIKETA
Vůbec nejdříve se podívejte kde je na vašem oblečení visačka s informacemi o údržbě toho konkrétního modelu. Stává se, že některý výrobce omezí určitý způsob údržby z důvodu konstrukce nebo využití jiných materiálů (typicky vnitřních výplní), které vyžadují jiný způsob čištění. Jako příklad na celé této stránce uvádíme postup čištění běžné trilaminátové (GTX ProShell + GTX Armacor) bundy Klim Badlands Pro staré asi čtyři roky. Visačka je umístěná přímo pod límečkem. U novějších modelů je visačka umístěné na méně exponovaném místě v oblasti boků. Každopádně na visačce najdete mezinárodně platné symboly pro údržbu, které jasně říkají, co smíte a nesmíte dělat.
Nejzásadnější je symbol maximální teploty a způsobu praní. V tomto konkrétním případě smíte prát v pračce při teplotě lázně maximálně 40°C. Mechanické působení, máchání a ostřeďování musí odpovídat šetrnému programu - oblečení musí zůstat přitisknuté celou dobu praní. Některé prací programy schválně s oblečením "škubou" a to je v tomto případě zakázané. V případě GTX laminátů je z praxe doporučené používat ještě o 10°C nižší teplotu (30C) - prací prostředek funguje stejně a většina praček nedodržuje přesně maximální teplotu a voda bývá mnohem teplejší než by měla. Výrobce laminátu (výrobcem je firma W. L. Gore & Associates, Gore-Tex je obchodní název výrobku) opozorňuje na maximální teplotu lázně (což je zmíněných 40°C. Obecně je povoleno použití malého množství tekutého pracího prostředku, dvojí proplachování (doporučeno), minimální otáčky při odstřeďování. Nikdy se nemají používat práškové prací prostředky a naprosto zakázané jsou všechny prostředky obsahující změkčovadla včetně aviváže a to včetně změkčovadel kombinovaných s pracím prostředkem. Nesmí se používat přípravky na odstraňování skvrn (např. oblíbený Vanish) a bělidla všeho druhu. Naprosto žádné látkové kondicionéry, vůně apod. Prát se nesmí silně znečištěné oblečení (od bahna) - hrubé nečistoty se musí odstranit předem - viz dále popis v textu.
Výrobek se nesmí bělit prostředky s chlorem.
Nesmí se používat změkčovač (aviváž)
(Tento symbol může být také ve formě vyplněného trojúhelníku)
V průběhu doby se mění doporučení výrobce co se týká sušení. Na etiketě Badlands Pro před 4-5 lety byl symbol odpovídající normálnímu sušení v sušičce (dvě tečky). Nejnovější výrobky s ProShell již mají jiné označení s jednou tečkou a to udává, že výrobek se smí sušit v sušičce při nejnižší teplotě sušení. Ale protože sušičky většinou nedodržují teploty uváděné na voliči, výrobce upřesňuje postup sušení takto: oblečení se má nechat vysušit normálně na vzduchu nebo v sušičce při nejvíce šetrném programu (označeném např. jako teplý vánek - warm air). Jakmile je oblečení suché, můžete ho dát do sušičky na 20 minut při nejnižší teplotě standardního sušícího programu. Tento postup obnoví DWR úpravu vlákna vnější vrstvy a to zejména v případě, že byl při praní použitý "impregnační" přípravek na goretexové lamináty. V dalším textu to vysvětlíme.
Žehlení.
I tady došlo během let ke změnám a to naprosto zásadním. Obecný postup doporučený výrobcem říká, že pokud nemůžete laminát dosušit v sušičce, můžete ho vyžehlit ručně s použitím nejnižší teploty žehličky a bez použití páry - s tím, že se má žehlit přes silnější ručník. Tento postup se ještě před pár lety doporučoval pro obnovení DWR úpravy vlákna. Na nejnovějších modelech laminátového oblečení ale obvykle najdete symbol zcela zakazující ruční žehlení.
Chemické čištění
I v tomto případě došlo během let ke změnám. Dřívější symbol (jak vidíte na horní fotce etikety Badlands Pro 2014) obsahuje symbol který povoluje chemické čištění s omezením na opatrnost při mechanickém působení a teplotě. Bylo povolené čištění tetrachoreténem (perchloretylén) nebo dokonce benzinem, trifluorichloretanem nebo fluortrichlormetanem s přidáním vody. Obecný aktuálně doporučovaný postup výrobce říká, že se výrobky s membránou Gore-Tex mají prát doma a pokud je bezpodmínečně nutné profesionální čištění v čistírně, má se požadovat čištění pomocí čistého hydrokarbonového čističe a následné obnovení DWR úpravy předtím, než se látka nechá uschnout. Ale v případě nejnovější verze Badlands Pro (2018) vidíte na etiketě jasný symbol přeškrtnutého kolečka, které říká - výrobek se NESMÍ chemicky čistit.
OBECNĚ NIC NEZKAZÍTE KDYŽ PRO MOTOCYKLOVÉ GTX LAMINÁTY DODRŽÍTE:
- NEBĚLIT
- CHEMICKY NEČISTIT
- NEPOUŽÍVAT ZMĚKČOVAČE A AVIVÁŽE
- NEŽEHLIT
2. JDEME NA TO - PŘÍPRAVA PRO PRANÍ
Všechno vyndejte a vyčistěte chrániče.
Nejdříve je potřeba z oblečení vyndat všechny chrániče, prohlédnout a vyndat všechno z kapes (zejména nepříjemné jsou zapomenuté žvýkačky nebo propiska) a nezapomeňte se podívat do skrytých kapes jestli tam není zapomenutý pas nebo peníze z poslední výpravy apod. Pokud máte chrániče v kapsách, které umožňují výškový posun nebo dokonce posun i do stran (Klim), nezapomeňte si poznačit, v jakých polohách jste chrániče měli. Opravdu doporučujeme napsat nebo zakreslit polohy chráničů resp. sepnutí sucháčů, které vymezují polohu chrániče v kapse. Bude se vám to hodit při sestavování oblečení po vyprání.
Chrániče budeme čistit samostatně - takže můžete začít s nimi. V případě D3O chráničů použitých v oblečení Badlands je jediný doporučený postup - napustit do umyvadla nebo do vany vlažnou vodu a vzít kartáček a chrániče pořádně umýt běžným tekutým mýdlem na ruce. Možná vás překvapí, že chrániče jsou oranžové, i když před mytím byly šedo-černé. Šupiny špíny plující na hladině je především pot, který je obecně největší nepřítel GTX membrány protože je mastný. Chrániče a zejména chránič zádový, bývají doslova nacpané špínou - v případě Viper chráničů D3O (s vlnovkami) vás může její množství překvapit. Takže použijte nylonový kartáč a tekuté mýdlo a pořádně dostaňte všechny nečistoty ze záhybů chráničů. Pak je opláchněte vodou a nechte uschnout rozložené třeba na ručníku třeba v garáži. Tento postup obecně platí na všechny chrániče - SasTec, Dow Corning (to jsou mřížkové chrániče hrudníku v oblečení Badlands nebo Kodiak), Poron atd. Nikdy chrániče neperte v pračce a už vůbec nesmí do sušičky.
Odstraňte hrubé nečistoty
Asi vám to přijde samozřejmé ale pro jistotu - nedávejte prát do pračky oblečení zašpiněné od bahna. Musíte ho nejdřív očistit. Ideální je kartáč a proud vody. Když je znečištění značné - nánosy zaschlého bahna, tak použijte klidně zahradní hadici - dejte si pozor aby kamínky a bahno nezacpalo odtok vany pokud byste čistitli oblečení před praním doma. Nemusí to být 100% čisté ale hrubé nánosy hlíny musí pryč.
Co s odolnými skvrnami?
Velmi často najdete na oblečení skvrny od oleje, mimořádně odolný silniční "mour" a různé další "fleky", které by relativně mírný prací prostředek na GTX v kombinaci s nízkou teplotou v pračce neodstranil. Před praním se musíte o tyto oblasti postarat. Osvědčily se nám dva prostředky a stejný postup.
Obyčejný JAR nebo čistič Granger´s Gear Cleaner. Postup je stejný - čistým kartáčkem roztírejte trošku jaru nebo nastříkaný Gear Cleaner na místo, kde je odolná skvrna. Vytvoří se pěna, kterou nějakou dobu kartáčkem drhněte. Tento postup docela funguje na světlé panely (žluté, světle šedé), kde jsou nečistoty vidět mnohem víc než na tmavo šedých nebo černých plochách. Dávejte pozor abyste nepoužili příliš tvrdý kartáč, který by se nedostal do úpletu a hlavně aby JAR byl opravdu čistý JAR - nikoliv různé podobné přípravky obsahující změkčovadla na ruce. Obyčejný nevoňavý JAR opravdu funguje. Jakmile je místo čisté, opláchněte ho pořádně sprchovou hadicí a pokračujte na dalším. Čím kratší dobu budou tyto prostředky na laminátu, tím lépe.
Po opláchnutí obvykle vidíte, jestli byl postup dostatečný. Nepočítejte s tím, že oblečení po 30.000km bude jako nové a barvy budou jak když jste ho poprvé přinesli domů. To je nesmysl. Vlivem UV záření barvy blednou (i ty, které jsou podle výrobců odolnější) a jediná šance, jak zabránit blednutí by byla aplikace UV-aktivní impregnace na stany, která je ale 100% neprodyšná. Všechny "nano" přípravky, které jsme měli možnost vyzkoušet, byly na bázi rozpouštědel, které narušily GTX membránu. Vzhledem k tomu, že máme přístup ke vzorkům laminátů z výroby, prováděli jsme v roce 2017 několik desítek testů ve spolupráci s jedním z dovozců nano přípravků a výsledek byl takový, že ani jeden nebyl použitelný na laminát s membránou. V jednom případě membrána zcela zmizela během několika desítek minut po aplikaci, což překvapilo i zástupce výrobce. Vzhledem k omezením teplot a účinnosti pracích prostředků. nejde očekávat že oblečení se v pračce vypere "dočista dočista". Prostě nevypere. Ale účelem praní je dosáhnout obnovení nebo zlepšení vlastností laminátu - prodyšnosti, odolnosti proti vodě a životnosti. Naprosto zásadní je dostat z látky všechnu mastnotu a zejména pot, který je mastný sám o sobě. A častým praním zlepšíte funkčnost vašeho oblečení - ne naopak. Vzhled je z tohoto pohledu druhořadý, podstatná je funkčnost - aby oblečení bylo prodyšné a vydrželo dlouhé dny v lijáku. A takhle fungovalo řadu let. Pokud nebudete oblečení prát nebo ho budete prát jen jednou za sezónu, i když jezdíte hodně často, tak dosáhnete jen toho, že se vám membrána začne rozpadat a nebude vodoodolná. Praní je zásadní pro životnost a funkčnost GTX laminátu!
Zavřete všechny zipy a velcro (suché zipy)
Velmi často se stává, že lidé perou GTX lamináty s pootvíranými zipy a diví se, proč mají poškozené vnitřní síťky nebo jemné podšívky. Suché zipy (např. na manžetách) se dokonale chytají všude, kde je nějaká jemná látka a způsobí viditelné poškození struktury úpletu. Zabráníte tomu snadno - všechny zipy zavřete, všechny kapsy s velcro, légy a manžety také zavřete na protilehlý "sucháč". Ještě jednou zkontrolujte jestli v nějaké kapse nezůstal zapomenutý nabíjecí kabel nebo 200EUR v bankovkách, všechno pozavírejte a jste připravení na praní.
3. Pračka, prací prostředek atd...
Pokud si sami neperete a o pračce víte jen, že je to ta bílá hlučná bedna někde v koupelně, která má pro vás nepochopitelné symboly ovládání, které nejsou vůbec podobné ničemu, co znáte z motorky, tak se nebojte. Zvládnete to!
Nejdřív budete potřebovat správné prací prostředky. Pokud je nemáte, tak počkejte s praním až je budete mít - použitím nesprávných, můžete opravdu nadělat víc škody než užitku a dokonce může jít o změny nenapravitelné. A to asi nechcete.
Budete potřebovat tekutý prací prostředek splňující požadavky na praní GTX membránového oblečení. Výrobce nerozlišuje typ membrány a jestli se jedná o vložku nebo laminát a dokonce ani jestli se pere oblečení na sport nebo na motorku. Ale přece jen je rozdíl mezi laminátem na kolo s polyesterem na vnější straně a s motorkovým, kde je zvenku hrubší Cordura. Nám se už řadu let osvědčuje tekutý prostředek NIKWAX TECH WASH. Jde o zelené balení v 1dcl sáčcích (na jedno praní) nebo 300ml, případně 1l balení. Do pračky obvykle dáváme bundu a kalhoty a nic víc. Správně se má dávat 150ml na dva kusy oblečení pokud máte tvrdší vodu, 100ml pokud je voda měkká. Prací přípravek se dává do "kastlíku" označeného vaničkou se dvěma čárkami. Vaničky bývají od předchozích praní obvykle všechno jiné, jen ne čisté. Bývají na nich zbytky různých gelů a tak je vhodná doba vyndat celý "šuplík" na prací prostředky a pod kohoutkem ho kartáčkem pořádně vyčistit. Pak nalijte deci až 150ml gelu do vaničky na hlavní praní.
Použití "impregnace"
Pokud s oblečením jezdíte delší dobu (udává se 40h jízdy), je možné použít přípravek pro zvýšení odolnosti vnější vrstvy proti vodě a pro zvýšení povrchového napětí membrány. Obvykle si všimnete, že se vnější látka smáčí a voda netvoří typické kapky které kloužou po látce pryč. To je čas, kdy použít tento přípravek.
My používáme přípravek NIKWAX TX.DIRECT (modré balení). Dává se 100-150ml na dva kusy oblečení, které musí být mokré - zapírá se. To znamená, že se buď musí použít samostatný prací cyklus (prostě nejdříve vyperete oblečení v zeleném přípravku a pak ho bez sušení vyperete znova v modrém) a nebo ho použijete místo aviváže pokud máte pračku vybavenou vaničkou na přidání aviváže. Zelený a modrý přípravek se nesmí míchat do jedné vaničky. Vanička na aviváž má obvykle označení misky s kolečkem nebo květinkou a velmi často má vyznačenou maximální výšku hladiny přípravku. V našem příkladu (pračka LG) je uprostřed zásuvky. TX.DIRECT dobře protřepejte a nalijde potřebné množství do vaničky. Výrobce na obalu uvádí postup při ruční aplikaci v umyvadle ale postup v pračce je triviální a výslekdy jsou skvělé. Bezproblémů můžete tento přípravek použít na cokoliv "membránového" - sportovní oblečení na kolo, lyže apod. Funguje doslova "zázračně" na dětské zimní oblečení nebo i na sportovní boty.
Nyní je vše připravené pro vlastní praní.
4. PEREME!
Pračku je nyní potřeba zapnout (pokud jste to neudělali už před naléváním přípravků) a nastavit. Ovládací kolečko bývá na pračkách vesměs podobné a vy potřebujete nastavit tyto parametry:
- teplota 30°C
- rychlost ždímání co nejnižší (např. 800 ot/min)
- prací program na syntetiku nebo sportovní oblečení
- pokud současně nebudete zapírat TX.DIRECT, zvolte dvojité máchání
Tady je dobré udělat poznámku ohledně postupu. Výrobce při školení v roce 2017 uváděl, že se má na motocyklové lamináty použít postup: praní, volné vysušení, vysušení v sušičce na nejnižší teplotu 20 minut, další praní s přípravkem typu TX.DIRECT a volné vysušení. Je to zdlouhavější a ne každý chce sušit laminát v sušičce. Pokud chcete jít touto cestou, tak je výše uvedený postup správný. Pokud nebudete sušit v sučičce, klidně zaperte TX.DIRECT postupem uvedeným v předchozím bodu a nechte oblečení volně uschnout. Nicméně jednou za rok je dobré laminát sušičkou "prohnat" protože prokazatelně zlepšuje vlastnosti - obnovuje DWR úpravu vlákna. Nikdy nesušte ani vlastně neperte oblečení, ve kterém vidíte někde uvolněné nebo odlepené vnitřní pásky přes švy - u laminátu se šev z vnitřní strany přelepuje dalším proužkem a pokud se odlepuje, tak nechte oblečení opravit v autorizovaném GTX servisu dřív, než ho budete prát.
5. Sušení, kontrola, sestavení ...
Vyprané oblečení nechte usušit na pořádném pevném ramínku (nasáklé oblečení je pořádně těžké a naštve vás, když po pár hodinách najdete nově vypranou bundu válet na zemi v garáži protože se z ramínka vytrhnul háček) volně na vzduchu a nikdy ne na přímém slunci. Z oblečení vyteče spousta vody, tak je dobré dát pod něj nějakou starou osušku apod.
Vysušené chrániče vložte do chráničových kapes - teď se hodí, že jste si poznačili polohy chráníčů resp. jejich jistících sucháčů aby byly na stejné pozici jako předtím.
Pokud máte na oblečení starší vodotěsný zip typu LockOut (zip co vlastně není zip ale gumové profily, které jezdec vtlačí jeden do druhého), před použitím dráhy natřete "fixou" se silikonovým olejem (dodávaná k oblečení) ale tak opatrně, jak je to jen možné - aby nedošlo k promaštění vlastního laminátu.
Kožené panely (např. vnitřní strany nohavic u enduro kalhot, zesílení na kritických místech z perforovaného koženého laminátu) můžete navíc ošetřit přípravkem jako je NIKWAX Leather Restorer.
Zkontrolujte že se vám nikde nic neuvolnilo, nikde se nic nepáře, že v nějaké kapse s gumovým potahem není dvě deci vody apod. Pokud je vše v pořádku, jste připravení na další cestu - za jakéhokoliv počasí.
6. OPRAVY
NOUZOVÉ:
Pokud se stane, že na cestě dojde k poškození laminátového oblečení např. při pádu nebo zjistíte, že se odlepuje vnitřní krycí páska (zajišťující těsnost švu) - použijte v první řadě originální sadu na opravy GTX materiálu. Jedná se v principu o samolepící záplaty (10x5cm), které se dají i přežehlit a zvýšit tím adhezi. Bohužel málokdo vozí tyto "záplaty" na cestách a tak nouzově použijte obyčejnou "americkou" pásku (TESA apod.), která by měla patřit k naprosto základní výbavě každého moto-cestovatele. Roztržené místo podlepte zevnitř a přelepte zvenku. Adheze pásky by měla stačit k tomu, aby dírou nezatékala voda. Nesnažte se opravit trhlinu např. opravnými záplatami na karimatky nebo stany - jen tím ztížíte budoucí profesionální opravu v servisu. Jen v případě opravdu náročných mnohaměsíčních expedic, kde není šance na pořádnou opravu po dlouhou dobu, můžete použít lepidlo na roztržené stanové plátno SeamGrip od virmy McNett. Tento osvědčený přípravek zalepí permanentě díry téměř ve všech tkaninách (například dobře opraví i roztržený textilní potah sedel). Na prodejně máme ke koupi řadu dalších opravných přípravků - Tenacious, Freesole apod.
PROFESIONÁLNÍ:
Jakmile je to možné, měl by poškozené oblečení opravit profesionální servis s certifikací výrobce - tedy autorizované servisní středisko Gore-Tex. Servisní centrum je vybavené technikou potřebnou pro identifikaci problému (např. zjištění místa netěsnosti ve švu) a opravy všeho druhu. Pochopitelně ne každé servisní centrum opravuje všechny typy laminátů - my spolupracujeme se zahraničními servisními centry v Rakousku a v Německu, která opravují všechny typy membránových materiálů Gore-Tex pro motocyklové využití - vložky řady Z-Liner a membrány Performance Shell, dvou a trojvrstvé lamináty ProShell s cordurovou i polyesterovou vnější vrstvou, lamináty Armacor a SuperFabric i kožené GTX perforované i hladké lamináty. Je důležité, že servisní centrum dává na opravy záruku - resp. úpravy (např. zkrácení) nemají vliv na záruku výrobce. Každopádně jen profesionální oprava zaručí, že oblečení bude stejně nepromokavé a prodyšné i po opravě.
V případě, že máte zájem o úpravy námi prodaného oblečení (zkrácení, prodloužení, rozšíření...) kontaktujte nás. Pro naše zákazníky zařizujeme tyto úpravy z některého ze spolupracujících zahraničních servisních středisek za režijní ceny. Vždy vám necháme vypracovat cenovou a materiálovou nabídku (zejména při prodlužování se stává, že už není k dispozici konkrétní barva laminátu, který byl použitý na daném výrobku a musí se zvolit řešení, které bude nejméně kompromisní). Doba opravy nebo úpravy bývá 10-15 pracovních dnů plus doprava tam a zpět (cca 4 dny). Není týden abychom v servisu neměli alespoň jeden kus oblečení - neustále něco zkracujeme nebo rozšiřujeme atd. Zkracovali jsme kalhoty o 10cm na kolenem a 7cm pod kolenem, zužovali, rozšiřovali nohavice a pochopitelně v pase. Není problém s kapsami, zipy, speciálními panely z vyztuženého materiálu. Servis umí skoro všechno.
Všechny potřebné přípravky zmíněné v tomto článku máme v nabídce a v drtivé většině případů skladem. Některé neprodáváme přes webshop ale máme je jen na prodejně (např. různé opravné sady) ale základní přípravky najdete zde v e-shopu: