Údržba motocyklové obuvi s vodotěsnou membránou

Údržba motocyklové obuvi s membránou Gore-Tex, SympaTex, OutDry a další...

Řada majitelů cestovních endur má koupené poměrně drahé boty s některou funkční vodotěsnou membránou a naprosto se o ně nestarají - doufají, že se nečistoty "samy oloupají" a že boty budou fungovat nějakou dobu a "potom stejně začnou protékat" a bude je potřeba vyměnit. Jenže údržba má docela zásadní vliv na životnost jakékoliv obuvi.

Tento text by vám měl udělat jasno. 
Výbavu na motocyklové cestování a adventure prodáváme více než 10 let a máme s tím obrovské zkušenosti i z vlastních výprav. Když dodržíte postupy uvedené na této stránce, nejenže si drahé boty nezničíte ale zvýšíte jejich funkční vlastnosti a životnost.

Není to nic složitého a během sezóny vystačíte s rychlým čištěním a jednou za sezónu (nebo po sezóně) doporučujeme důkladnou péči. Vyplatí se vám to - boty vám vydrží déle funkční a odolné proti vodě.
 


Ano, i boty se musí udržovat! 
 

CO BUDETE POTŘEBOVAT?

- přípravky na údržbu (viz dále)
- kartáček
- velké umyvadlo nebo raději vanu
- starý ručník nebo jiný relativně čistý hadr


Všechny potřebné přípravky zmíněné v tomto článku máme v nabídce a v drtivé většině případů skladem.

1. PŘÍPRAVA

Nejdříve se podívejte po návodu - každý výrobce dává k obuvi svůj návod na údržbu, někdy jsou v něm uvedené specifické věci (třeba týkající se daného systému zapínání apod). Obvykle je ale návod v principu stejný - umýt navlhčenou houbou nebo kartáčkem hrubé nečistoty, nechat proschnout a naimpregnovat vhodným přípravkem, který není na bázi tuků, silikonu a olejů (kvůli ovlivnění prodyšnosti bot). To je obecné a moc to člověku nepomůže, protože pořádná údržba je trošku náročnější. Nicméně následující kroky nejsou nic proti tomu, co výrobci doporučují v návodech, naopak.

2. JDEME NA TO - ČIŠTĚNÍ OD NEJHORŠÍHO
Z bot vyndete vložku (pokud v nich je), odnímatelné chrániče (pokud jsou), slidery apod.
Odstraňte hrubé nečistoty
V případě enduro použití jsou boty téměř vždy špinavé od bahna. Použijte normální nylonový kartáč a zkuste odstranit zaschlé nečistoty i z podrážky. Zkontrolujete tím, jestli náhodou není někde prasklá apod. Pochopitelně jinak nemá nános bahna na podrážce vliv na funkčnost ale na vrchní části se pokuste odstranit všechny zaschlé nečistoty jak to jen půjde. Výrobci v návodech uvádí obvykle maximální teplotu vody do 40°C (málokdy to bývá v přeloženém návodu) a boty by se neměly do vody namáčet ale mělo by se čistit pod proudem vody z kohoutku. Někteří výrobci naopak uvádí, že se boty nemají ani namáčet ani čistit proudem vody aůe nepíše se, jak se tedy boty mají podle nich očistit. Asi větrem :) Proud vody z kohoutku opravdu botám neuškodí. Nepoužívejte nikdy tlakovou vodu a nečistěte boty stračeným vzduchem. Pochopitelně se pokuste nenamočit boty z vnitřní strany (pokud nebudete čistit vnitřek - viz dále).

Běžné čištění svršku
Vnější stranu bot můžete vyčistit některým z osvědčených přípravků na membránovou obuv - máme vyzkoušený NikWax čistící gel nebo Grangers Footwear + Gear Cleaner. Použijte jemnější nylonový kartáček - ne hrubý "rejžák" jako v předchozím bodu a rozhodně by neměl být špinavý od předchozího čištění bahna. Nastříkejte pěnu nebo rozetřete gel (každý přípravek má jiný aplikátor) a pořádně krouživými pohyby vyčistěte naprosto celý vnější povrch obuvi. Opláchněte proudem vody. Kožené svršky se bezvadně čistí sprejem NikWax Leather Cleaner.

Co s odolnými skvrnami?
Zejména na textilních panelech (u kombinované obuvi kde je použita pravá nebo umělá useň a textilní tkaný materiál), je odstranění skvrn od oleje obtížnější. Stačí projet louží vody kde je film oleje po nějakém traktoru a krásné boty už tak krásné nejsou. Olej obecně je velký problém pokud se dostane na membránu a rozhodně se pokuste tyto skvrny odstranit. Na čištění odolných skvrn můžete použít sprej Grangers Footwear + Gear cleaner, který je poměrně agresivní a nebo jar (nebo jiný přípravek na mytí nádobí) s troškou vlažné vody. V žádném případě nepoužívejte přípravky s rozpouštědly (i když krásně odstraňují třeba skvrny od asfaltu).
Obyčejný nevoňavý JAR bez přídavků změkčovatel na ruce opravdu funguje.

Jakmile je místo čisté, opláchněte ho pořádně sprchovou hadicí a pokračujte na dalším. Po opláchnutí obvykle vidíte, jestli byl postup dostatečný. Všechny "nano" přípravky, které jsme měli možnost vyzkoušet, byly na bázi rozpouštědel, které narušily GTX membránu. Vzhledem k tomu, že máme přístup ke vzorkům laminátů z výroby, prováděli jsme v roce 2017 několik desítek testů ve spolupráci s jedním z dovozců nano přípravků a výsledek byl takový, že ani jeden nebyl použitelný na laminát s membránou. V jednom případě membrána zcela zmizela během několika desítek minut po aplikaci, což překvapilo i zástupce výrobce. Úkolem je odstranit nečistoty a podstatná je funkčnost, ne dokonalý vzhled - aby boty byly prodyšné a vydržely dlouhé dny v lijáku. A takhle fungovaly řadu let.



3. Vnitřek bot
Pochopitelně obuv je ze všech součástí výstroje jezdce nejvíce namáhaná co se týká potu. A ze všech součástí se u bot také vlhkost nejhůř dostává ven. Mezi membránou a svrškem boty je minimální prostor (v případě některých GTX bot vyplněný vrstvičkou porézního materiálu) a kožený svršek nebo syntetická kůže obecně nejsou z pohledu prodyšnosti žádná sláva. Přitom nároky v případě nohou jsou nejvyšší - většina lidí se na nohách potí nejvíc. Veškerá mastnosta a minerály z potu zůstávají v podšívce boty a ovlivňují funkčnost membrány i její životnost. Ačkoliv to výrobci obuvi obvykle nedoporučují nebo dokonce zakazují, osvědčilo se jednou za sezónu celé boty vyprat v pračce nebo ve vaně. Pokud použijete teplotu 30°C a přípravek na GTX oblečení (např. TechWash od NikWax nebo Grangers Performance Wash), nic se nestane ale boty se musí nechat několik dnů přirozeně schnout, nesmí se dát na topení nebo na přímé slunce. Z bot před praním odstraňte vložky, vysypte veškeré kamínky, písek apod. Zapněte přezky a velkro. Pokud budete prát v pračce, obalte boty třeba osuškami aby se vyplnil prostor bubnu. Pro praní budete potřebovat tekutý prací prostředek splňující požadavky na praní GTX membránového oblečení. Každý prostředek na Gore-Tex obvykle splňuje požadavky všech dalších výrobců membrán, takže s ním neuděláte chybu i u membrán jiných značek. Perte na 30°C s programem na syntetiku a odstřeďování nejmenší rychlostí nebo bez odstřeďování.

Pokud jste viděli pračku jen z dálky a tento typ domácího spotřebiče obcházíte obloukem, tak si přečtěte následující pasáž, která je shodná s postupem při praní GTX oblečení, v jiném případě odstavec přeskočte, protože to všechno znáte:
Pračku je nyní potřeba zapnout (pokud jste to neudělali už před naléváním přípravků) a nastavit. Ovládací kolečko bývá na pračkách vesměs podobné a vy potřebujete nastavit tyto parametry:
- teplota 30°C
- rychlost ždímání co nejnižší (např. 800 ot/min)
- prací program na syntetiku nebo sportovní oblečení
- můžete zvolit tlačítko pro dvojité máchání

PACHY:
Velký problém speciálně u obuvi je zápach různé úrovně, který odpovídá potivosti majitele, podmínkám použití a době používání bot. Obecně jsou k dispozici různé přípravky na bázi enzymů, které zvládají odstranit bakteriální zbytky, které za zápachem obvykle stojí ale ne všechny jsou vhodné pro použití na membránovou obuv a některé jsou přímo nevhodné. Například velmi účinný přípravek NikWax Sandal Wash, který dokáže udělat ze starých smradlavých sandálů nebo žabek nové voňavé, jde použít jen na vnitřní vyndavací vložku. Nesmí se použít na materiál "podšívky" obuvi nad kterým je membrána. Obvykle ale vyprání zásadně pomůže. Pokud je to i po vyprání cítit, použijte sprej Grangers Odour Eliminator. U něj není použití na GTX boty vysloveně zakázané a je velmi účinný. Nám se také osvědčilo vyprání bot na 30C v přípravku NikWax BaseWash. Ten by neměl mít žádný vliv na funkčnost membrán i když není vysloveně na seznamu Gore-Tex přípravků.


4. Sušení
Zásadní pravidlo, které platí pro všechny motocyklové boty s jakoukoliv membránou: NIKDY NESUŠIT BOTY NA TOPENÍ, BĹÍZKO SILNÉHO ZDROJE TEPLA nebo NA PŘÍMÉM SLUNCI! Prostě nepokoušejte se boty sušit rychle. Nemá to cenu. Jediné, co se může stát, je třeba pokroucení materiálu vnitřních chráničů špičky nebo paty (zažili jsme několikrát - zákazník použil elektrický vysoušeč bot). Prostě nechte boty vyschnout v suchu a teple ale ne na zdroji tepla. Boty po vyprání klidně schnou 2-3 dny, to není nic neobvyklého. Pokud jde jen o usušení po očištění svršku, jsou obvykle ráno suché a připravené na další krok. Není vůbec od věci vložit do bot zmačkané noviny a několikrát je vyměnit. Pomáhá to. 

5. Ošetření svršku
Kožené svršky nebo obuv se svrškem ze syntetické hladké kůže se musí "impregnovat". Impregnací je v tomto případě myšleno obnovení DWR úpravy látky (kůže, semiše, textilních panelů). DWR je zkratka pro Durable Water Repellency. Je to prostě chemická úprava vláken materiálu pro zajištění hydrofobní (voděodpudivé) funkci bez vlivu na vlastní prodyšnost úpletu nebo materiálu jako takového. DWR úprava vytváří z vody na povrchu materiálu kuličky, bez této úpravy se povrch smáčí (voda tvoří souvislou vrstvu).   Membrána v obuvi sice zabrání vniknutí vody ale vnější materiál je nasákavý a DWR přípravky na jeho ošetření výrazně zlepšují jeho vlastnosti odpuzovat vodu. Ještě jednou aby to bylo jasné - NA GTX OBUV NEPATŘÍ KLASICKÁ IMPREGNACE, která vytvoří neprodyšnou vrstvu a z alespoň částečně prodyšné obuvi vytvoří efekt gumové holinky.
Nejdříve se podívejte, jestli se na některých místech netvoří příčné "složeniny" způsobené ohýbáním kůže. Ty po čase mohou vést k popraskání svršku. Tomu bezvadně zabraňují kondicionéry. Osvědčený je NikWax Kondicionér na kůži nebo Grangers Leather Conditioner. Oba fungují stejně a jsou doporučené na GTX obuv s hladkou usní. Hladkou kůži nebo syntetické kůže je dále potřeba impregnovat speciálním přípravkem. Používáme NikWax DWR impregnace - na kůži (krém) nebo formu pasty s aplikátorem nebo konkurenční FootWear Repel od firmy Grangers. Ten je vhodný i pro broušenou kůži, kdežto NikWax pro panely z broušené kůže a semiš používá speciální sprej NikWax Impregnace na nubuk a semiš.
POZOR - některé přípravky se musí nanášet na suchý povrch, některé (typicky NikWax) na mokrý. Usušené boty tedy musíte umýt mokrým hadrem a aplikovat impregnaci na mokrý povrch, jinak nebude účinná. Přípravky NikWax obecně používají vodu jako transportní prostředek pro aktivní přípravek, který zůstane v pórech materiálu až voda uschne. Přečtěte si pečlivě návod vašeho prostředku, jestli se aplikuje na suchý nebo mokrý povrch. V případě obuvi z full grain kůže a zejméne pokud jde o MX boty bez membrány (a nikoliv ze syntetiky) se doporučuje ošetřit povrch pomocí vosku Grangers G-Wax a to i v několika vrstvách. Na membránové boty se dá použít pasta Grangers Waterproofing Wax nebo výše zmíněná pasta od NikWaxu.

V případě broušené kůže (semiše a nubuku) je potřeba ošetřený a zcela suchý povrch rozbrousit pomocí jemného mosazného kartáčku (taktéž v naší nabídce), pokud chcete dosáhnout vzhled nové obuvi. Pochopitelně na funkčnost to vliv nemá ale boty pak vypadají mnohem lépe.

6. OPRAVY
Pokud zjistíte, že je někde bota poškozená, měli byste kontaktovat prodejnu, kde jste boty kupovali, ohledně dalšího postupu. Některá poškození (např. rozříznutí podrážky o kámen) jdou opravit i doma (nebo na cestách) pomocí přípravku McNett FreeSole. To je polyuretanové lepidlo, které se používá např. na přilepení odlepené podrážky od svršku. To je typický neduh většiny membránových bot - vzhledem k uzavřené konstrukci "mokasíny" s membránou, není podrážky obvykle prišitá ke svršku - jako v případě MX a pravých enduro bot. Prošití (typicky pevným syntetickým lankem a často i dvojitě) je typické pro boty bez membrány nebo s vnitřní membránovou botičkou. A nalepená podrážka při nárazu zepředu a zejména při vyšší teplotě může upadnout. FreeSole jí bezpečně přilepí a zalepí i všechny díry nebo praskliny a celkem trvale. Toto lepidlo rozhodně doporučujeme cestovatelům. Slep je mimořádně pevný a ohebný a lepidlo je naprosto vodoodolné.
Obecně ale jakékoliv poškození membrány považujte v případě obuvi za neopravitelné. Na rozdíl od oblečení je prakticky nemožné opravovat membránu poškozenou typicky např. od nehtů (prodřenou) apod.

 


Všechny potřebné přípravky pochopitelně najdete v našem obchodě a rádi vám vše ukážeme a vysvětlíme i na prodejně.

 
 
 
Údržba motocyklové obuvi s vodotěsnou membránou
Údržba motocyklové obuvi s vodotěsnou membránou
Údržba motocyklové obuvi s vodotěsnou membránou
Údržba motocyklové obuvi s vodotěsnou membránou
Údržba motocyklové obuvi s vodotěsnou membránou
Údržba motocyklové obuvi s vodotěsnou membránou
Údržba motocyklové obuvi s vodotěsnou membránou
Údržba motocyklové obuvi s vodotěsnou membránou
Vytvořeno07.10.2019
Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všeNepovolovat cookies