Garmin Zumo XT - nová motocyklová navigace

NOVÁ VLAJKOVÁ LOĎ MOTOCYKLOVÝCH NAVIGACÍ
GARMIN ZUMO XT


Připravte se – přichází nová vlajková loď motocyklových navigací a jedna z nejlepších vektorových navigací na současném trhu obecně.


Něco na začátek
První motocyklovou navigaci jsem pořídil v roce 2003 – byl to Garmin Streetpilot III+ a stála na tehdejší dobu doslova „majlant“ – asi 45 tisíc korun. To by podle oficiální míry inflace bylo dneska něco jako 70 tisíc. Za těch téměř 20 let se mnoho změnilo ale jedna věc zůstává – stále používám navigace americké firmy Garmin. A co víc, prodávám je v práci a dokonce jsem se stal jedním z lidí, kteří testují a připomínkují vyvíjené modely před uvedením na trh a vymýšlím, co by výrobce mohl do navigací přidat za nové funkce, které by se uživatelům mohly hodit. Stejně jako v případě většiny předchozích modelů Zumo, jsem byl na podzim 2019 vybrán i pro testování nově chystané motocyklové navigace, která tehdy ještě neměla označení (jen kódové jméno platformy) a v listopadu 2019 bylo rozhodnuto, že se bude jmenovat Zumo XT.

Od října do února jsem s navigací Zumo XT najel kolem 15 tisíc km ve všech možných vozidlech, testoval jsem jí na cestovní i enduro motorce a dokonce i na kole na azurovém pobřeží. Testování probíhalo v teplotách od -10C do +25C, v dešti, sněžení i za krásného počasí. Používal jsem rukavice třech výrobců – s ploškami pro kapacitní displeje i bez nich. Navigaci jsem zkoušel s autodržákem a auto kabelem (CL + mini USB) a nejvíc s motocyklovými „zády“ a motocyklovým kabelem (12V/5V). Jeden z několika testovacích kusů běžel na mém pracovním stole 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu po dobu 110 dnů - běžela na něm simulace jízdy z Prahy do senegalského Dakaru a zpět – pořád dokola. S dalším produkčním jezdím v autě - i když jedu nakoupit, zkouším trasy, zadávám cíle, sleduji dopravní situaci.. Prostě ho používám pořád. A třetí jsem měl na několika testovacích akcích v zahraničí. Je to návyková navigace a zatím pro mě to nejlepší, co jsem měl v této kategorii možnost zkoušet.


Seznámení s přístrojem
Motocyklová řada navigací ZUMO je na trhu od roku 2006 a částečně nahradila tehdy velmi rozšířenou kapesní navigaci Quest. Zumo mělo velký úspěch a mnoho let se vyrábělo i jako OEM přístroj (bez výraznějších modifikací) např. pro Hondu a Harley Davidson. Na rozdíl od předchůdců, byla řada Zumo orientovaná na běžné uživatele, kteří nemají žádné detailní znalosti GPS problematiky a koncepce navigace byla „zadej cíl a jeď“. Uživatelsky co nejsnadnější ovládání, displej ovladatelný v rukavicích a viditelný na slunci, žádné vyčnívající antény, vyklápěcí panely, minimum tlačítek. Ostatně u první řady Zumo byly právě tlačítka největším problémem a řada uživatelů musela fungující navigaci třeba po 10 letech provozu odložit proto, že nešlo sehnat náhradní gumové kryty tlačítek, které se vylámaly. Od modelu Zumo 660 už mají navigace této řady tlačítko jen jedno – zapínací. Nejinak tomu je i u Zuma XT.
Při vývoji nového přístroje a jeho výbavy (a zejména výbavy funkcemi) se vždy specifikuje cílová skupina uživatelů. Ta hlavní pro tento přístroj jsou jezdci v kategorii „TOURING“. Tedy ti, kteří prostě na motorce cestují a cestují často a daleko. Tato skupina uživatelů chce přístroj s velkým a perfektně čitelným displejem na sluníčku. Jezdí převážně po silnici ale řada z nich opouští asfalt na nezpevněné cesty ale ne do těžkého terénu úplně mimo cesty. Motorkáři této kategorie obvykle spí v hotelech, penzionech a dalších ubytovacích zařízeních a často je hledají na cestě „ad hoc“ bez plánování a hodí se jim databáze těchto zařízení přímo v navigaci. Protože cesta je pro ně zážitek, hodí se jim plánování trasy tak, aby si cestu užili – nejde jen o nalezení nejkratší nebo nejrychlejší trasy do cíle ale o to, aby trasa byla zajímavá – byly na ní zatáčky, výhledy do krajiny a nebyla přetížená kamiony a další dopravou. Druhá skupina, jen o málo menší, jsou motorkáři z kategorie „ADVENTURE“ – tedy ti, kteří radši jezdí po nezpevněných cestách než po silnici, resp. jim je jedno, jaký je povrch cesty. Velmi často jezdí daleko, do zemí, které nabízí ideální trasy pro tento způsob ježdění, velmi často spí v kempech a využívají více či méně „offroadové“ funkce, které jsou typické pro outdoorové navigace – práci s uloženými tracky v GPX, často si tyto stopy sdílí mezi sebou, navigují podle nahrané stopy a ne podle trasy spočítané programem, nehledají na cestách hotely a restaurace ale třeba pneuservisy, benzínky a kempy. Pokud jedou trasu spočítanou navigací, velmi často a rádi využívají před nedávnem uvedené funkce pro výpočet „dobrodružných“ tras v navigacích Zumo 396 a 595 – tedy volba šířky silnice (obvykle čím užší tím lepší), co nejvíc zatáček a co nejvíc do kopců. A povolená jízda po nezpevněných cestách. Na velkých cestovních endurech, což je typický motocykl této kategorie, není moc zábava jezdit po úzkých chodnících pro turisty (kozí stezky), kde se s velkou a těžkou motorku těžko sjíždí nebo vyjíždí třeba kamenné schody. Proto je pro ně důležité vědět, jakým terénem trasa vede a jestli půjde zvládnout na jejich stroji. Potřebují vidět i mapové plochy mimo silniční síť (topografická data) – pokrytí lesy, elevace, vodní toky atd. Řada z nich by využila porovnání zobrazení vektorové mapy s rastrovými satelitními snímky daného místa – ale nejsou to takoví specialisté, kteří by byli schopní sami si rastrové mapy připravovat, kalibrovat a nahrávat v potřebných formátech do navigace předem. Obě tyto skupiny při přesunech často přehrávají hudbu ale není to priorita.
Stávající řada navigací Zumo 396 a 595 má téměř shodný software a nabízí řadu z toho, co obě zmíněné skupiny jezdců potřebují. Nová navigace by jim měla přinést něco nového a pokud možno i to, co jim nenabídnou OEM navigace od výrobců motocyklů, které velmi často dostávají zdarma k novému motocyklu. Musí být pádný důvod proto, aby je odložili.


MÝTUS: Navigaci nepotřebuji – dneska stačí chytrý telefon s Waze nebo mapy.cz
Na motorce - neplatí!

Tento argument slyšíme asi nejčastěji. Především od těch, kteří na motorce buď nejezdí často a v jakýchkoliv podmínkách a nebo je pro ně navigace jen nedůležitá a řídí se podle mapy a značek. Telefony jsou v současné době tak výkonné a odolné, že není potřeba žádné další navigační zařízení. Stačí aplikace (Waze, Rever, ESR, Riser nebo u nás kralující mapy.cz). To ale není tak úplně pravda v případě jízdy na motocyklu a zejména při touringu nebo adventure cestování.
SMARTPHONE: PŘEHŘÍVÁNÍ, OVLÁDÁNÍ MOKRÉHO DISPLEJE, FUNKCE PRO ADVENTURE CESTOVÁNÍ...
První problém je v tom, že navigace musí fungovat spolehlivě a dlouhou dobu za podmínek, na které hardware telefonů není vůbec stavěný. Přístroj je rozpálený na slunci na vysokou teplotu nebo naopak v mrazivém větru. Tečou po něm proudy vody při jízdě rychlostí přes 100km/h´, což vyvolává značný tlak na konstrukci utěsnění. Řadu hodin se do přístroje přenáší vibrace a rázy, zejména při jízdě po nezpevněných cestách. Použití telefonu pro navigaci v kabině auta je něco jiného, než když je telefon rozpálený na 80°C. A co opravdu uživatel nechce, je vidět hlášku „před dalším použitím je nutné telefon ochladit“, když se mu jeho skvělý nový smartphone vypne z důvodu přehřátí (v případě trvalého napájení není ani potřeba aby bylo +30C a víc a bez napájení při běžící aplikaci nevydrží telefon potřebnou dobu). To samé je déšť. I ty nejnovější chytré telefony s odolností proti stříkající vodě, nemají vyřešené ovládání mokrého displeje. A zejména ne v rukavicích, které i s dotykovými ploškami jsou vždy kompromis. Dotyková vrstva displeje pak nerozpozná, co uživatel mačká, nejde zadat ani primitivní adresa nebo vybrat bod ze seznamu cílů. Nemluvě o tom, že ani telefony za 30 tisíc korun nejsou stavěné na to, aby na ně působil tlak vody při jízdě na motorce – ochrana proti vniknutí vody je navržená proti polití vodou nebo upadnutí telefonu do umyvadla ale ne pro mnohahodinové působení vody letící třeba 130km/h, což je na motorce naprosto běžná cestovní rychlost při přesunech po dálnici. V případě adventure cestování je ještě jeden aspekt, který často lidé podceňují – to že v Evropě jsou data alespoň na úrovni Edge téměř všude, neznamená, že data budou i na populárních trasách typických adventure výprav – na dlouhých úsecích v pouštních a horských oblastech Maroka, Tuniska, Gruzie nebo Pamíru prostě není vůbec signál, natož data. Takže stažení mapy do online aplikace je věc, na kterou se nedá spolehnout. A některé aplikace neumí pracovat s předem staženými podklady, používají jen cache.
Za největší problém ale považuji funkčnost aplikací – v drtivé většině případů jsou koncipované jako navigace z bodu A do bodu B – neumí spočítat „hezkou“ trasu na motorku. Používám řadu aplikací, offline i online podklady, některé komerční a poměrně sofistikované aplikace speciálně pro motorky ale u žádné jsem nenašel ekvivalentní funkčnost zejména při vyhledání trasy zapadlými silničkami nebo nepoužívanými obslužnými „panelkami“ v kombinaci se šotolinou, spoustou zatáček a výjezdů. Prostě na tohle vede Zumo stejně, jako místní zkušený průvodce. Několikrát se mi stalo, že jsem jel cestou, o jejíž existenci jsem vůbec netušil a to jsem si myslel, že znám každou cestu v té oblasti, kde jezdím třeba 15 let.

ZUMO XT - PODROBNĚJI:

Navigace je navržená pro období 2020-2023 nebo i déle. U motocyklových navigací se počítá s pětiletou periodou a sedmiletou morální životností. Pochopitelně – software se během let vyvíjí, přidává se nová funkčnost, nové prvky – nejen opravy. Popisovaný stav odpovídá tomu, co je nyní v přístroji v produkční verzi s verzí software 2.15 (polovina února 2020).


HARDWARE / KONSTRUKCE
Zumo XT je od počátku navržené jako navigace v kategorii „motorcycle adventure“. Má superjasný displej s úhlopříčkou 5.5“, naprostou odolnost proti vodě, je navržené pro ovládání v rukavicích, má výbavu pro výpočet dobrodružných tras, podporu topografických map, dohraných stop a snadné dohrávání a zobrazení rastrové vrstvy z databáze BirdsEye ve třech úrovních rozlišení. Má aktivní napájení (resp. pro motocyklové použití se nepoužívá napájení přes USB konektor ale dvojici kontaktů ve vodotěsně utěsněných „zádech“ s kabelem, na kterém je inline adaptér z 12V na 5V, podobně jako u řady 396.
Zumo XT má kromě GPS i podporu navigace družicového systému Galileo.
Displej má skvělé rozlišení 1280x720px s fenomenální svítivostí 1000nits (je to téměř dvojnásobná hodnota proti TomTom Rider poslední řady a o 30% víc než Zumo 396. Srovnání se Zumem 595 nejde přímo hodnotit protože 595 používá transreflexní displej a jeho jas závisí na vnějším osvětlení ale srovnání je vidět na našich fotografiích v různých světelných podmínkách) . Provoz je možné přepínat z horizontálního na vertikální s automatickou změnou vestavěným čidlem. Není nutné nastavení v menu. Aby bylo možné využít tak jasný displej, bylo nutné použít kapacitní dotykovou vrstvu, podobně jako na OEM přístrojích BMW Navigator VI. Vrstva je navržená pro ovládání v jakýchkoliv rukavicích a kryje jí tvrzené sklo. Celá konstrukce má certifikaci IPX7. To je krytí proti vniknutí vody v hloubce 1m na dobu 30 minut. Dostatečné pro jízdu v dešti rychlostí přes 150km/h.
Navigace právě v této době získala armádní certifikaci MIL-STD-810 (sekce pádových a nárazových testů). Je to jeden z nejvíce zátěžových testů pro jakákoliv zařízení a pokud tím testem projde, je opravdu odolné.

Tělo navigace je sešroubované deseti šrouby ze dvou polovin odolného plastu. Tvar je ostřeji řezaný, ty tam jsou oblé tvary řadu 595. Navigace je podstatně lehčí a tenčí. Rozměry jsou 148 x 86 x 24mm (pro srovnání 595 měla výšku 97mm a hloubku 33mm) a váží jen 271g (595 vážila 375g). Rámeček kolem displeje má 7-14mm (displej není umístěný ve středu ale mírně excentricky). Integrovaná baterie má kapacitu přes 6 hodin chodu (3.5h při 100% jasu displeje), což je několikanásobně víc než u předchozích modelů.
Přední strana a celý obvod navigace je hladký bez ovládacích prvků. Na zadní členité straně je vystouplý obdélník montáže motocyklových zad s těsněním proti vodě. Uprostřed je pět plošek dotykových kontaktů (aktuální napájecí záda využívají jen dvě - +/- 5V napájení). V rohu je vodotěsný reproduktor, nad ním gumové krytky mini-USB (z důvodu využití automobilových CL adaptérů s konektorem typu mini-USB) a prostoru čtečky mSD karet. Řadu zakončuje obdélníkové zapuštění tlačítko on/off resp. jak je zvykem u řady Zumo – on/off/sleep. Navigace z zcela vypnutého stavu naběhne do provozu (s aktivními mapami City Navigator Europe) za přibližně 22s, z usnutého stavu se probudí během dvou vteřin.
Konektivita je podobná Zumu 396 – Bluetooth (včetně notifikací z telefonu, telefonování, přehrávání hudby nebo poslech audioknih…), ANT+ a nově WiFi pro snadné aktualizace a synchronizace. Novinkou je integrace podpory konektivity se zařízením řady InReach – což jsou satelitní komunikátory, které kromě SOS umí i komfortně informovat specifikovanou skupinu příjemců o poloze a aktivitě uživatele a s vybranými uživateli i obousměrně komunikovat bez nutnosti využívat GSM nebo satelitní telefon. Navigace obsahuje i AUTOMATICKOU podporu notifikací při havárii.
Počty waypointů, tras a jejich parametrů jsou stejné jako u Zumo 396.


V balení zákazník dostane kromě samotné navigace také motocyklový držák (plastová záda) s integrovaným napájecím kabelem s inline adaptérem na 12V (otevřené konce drátů) a přísavku s jednoduchým držáčkem do auta na sklo a USB kabelem do CL zásuvky. Tedy víceméně ta samá výbava, jako u předchozích navigací 396, oproti 595 se do auta nepoužívají aktivní záda (aktivní držák) ale jde dokoupit další motocyklový a aktivní do auta z něj udělat třeba pomocí RAM kloubů a přísavky a jednoho CL konektoru.


FUNKCE / SOFTWARE
MAPY
Navigace Zumo XT je z výroby v evropské verzi dodávaná s mapou City Navigator Europe s doživotní aktualizací Lifetime. Mapa je doplněna databází POI ze systému FourSquare, mapou parkovacích ploch Parkopedia (předehraná databáze obsahuje 90 zemí světa a 70 milionů parkovišť. Evropská mapa je již tradičně rozdělena na severní a jižní polovinu.
Nově je v navigaci předehraná evropská topografická mapa TopoActive Zumo, která umožňuje (na rozdíl od předehrané rekreační mapy v některých turistických přístrojích) autoroutingovou navigaci i s využitím nezpevněných komunikací.
Elevační data se zobrazují již tradičním stínováním ze samostatné „mapy“ DEM. Tato funkce, která snižuje kontrast mapového zobrazení jde snadno vypnout nebo zapnout.

Novinkou je podpora zobrazení rastrových satelitních map (víceméně kalibrovaných satelitních snímků) BirdEye Direct a to pro celý svět bez nutnosti něco platit. Při připojeném WiFi (stačí přes hotspot v telefonu) se stáhnou automaticky nebo manuálně detailní satelitní záběry dané oblasti. Uživatel si jen vybere oblast (polohu), jednu ze tří úrovní detailu a velikost oblasti. Ukládání je možné do vnitřní paměti i na SD kartu. Maximální čtverec jde nastavit na necelých 30x30km a v takovém případě by se stahoval soubor o velikosti 8.4MB – 605MB, podle nastaveného rozlišení. Satelitní snímek jde snadno zapnout nebo vypnout jako další vrstvu zobrazení mapy – dokonce přímo z mapy, bez nutnosti chodit do menu. Stažené soubory jde pochopitelně používat offline bez připojení k internetu.

V navigaci jsme testovali desítky různých mapových podkladů – od komerčních až po typicky amatérské projekty. Funguje prakticky všechno, jen nové mapy Topo Czech v4 nebyly v tomto okamžiku ještě autorizované pro stažení přes Garmin Express (voucher kód fungoval), komerční topografická mapa Rumunska bude vyžadovat upravený firmware díky šifrování mapy (jako obvykle) a populární mapy OSM, OFM, OTM fungují bezproblémů. Zkoušeli jsme i staré amatérské mapy Maroka, populární tuniskou mapu V16, Tracks for Africa… vše fungovalo. Pochopitelně funguje i starší verze české Topo Pro dodávaná na SD kartě.


FUNKCE
Navigace obsahuje řadu novinek, takže i zkušený uživatel předchozích verzí Zumo, potřebuje chvíli na seznámení s obsluhou. Kromě změněného ovládání (viz dále v článku) najdete:


ADVENTUROUS ROUTING®
Změněný systém ovládání Garmin Adventurous Routing® - tedy nastavení výpočtu dobrodružné trasy. Navigace již nemá třístupňové potenciometry ale tři nastavení, které již není přístupné jako další volba výpočtu trasy. Zvolíte si cíl a před potvrzením výpočtu (aktuálně nastavenou metodou) máte možnost zvolit červenou ikonu zatáček a hor – kde se otevře obrazovka s přehledem trasy na mapě a horizontálním posuvníkem se čtyřmi polohami. Nejvíc vlevo je tradiční rychlá jízda po silnici a úplně vpravo je ekvivalent dřívějšího nastavení „co nejvíc zatáček, co nejvíc do kopců a co nejužší silnice“. Rovnou je k dispozici tlačítko pro zobrazení výškového profilu trasy a možnost přidání lomových bodů.

Nastavení jedním potenciometrem vychází z toho, že jen málo uživatelů předchozích modelů opravdu využívali všechny tři potenciometry. Algoritmus výpočtu je jiný, takže trasa na třeba druhou polohu zleva je odpovídá spíš střední poloze původních potenciometrů a úplně vpravo nastavení odpovídá všemu na maximum.


TRACK RECORDER
Další novinkou je TRACK RECORDER. Funkce přístupná přímo z displeje mapy během jízdy (záznamník trasy v českém překladu). Stiskem tlačítka „spustit“ se zapne záznam daného úseku, během záznamu se zobrazuje v hlavním menu zkratka na stránku záznamníku s kompasem a parametry zaznamenávané stopy. Stopu jde potom uložit, přejmenovat, přebarvit, zobrazit na mapě a sdílet pomocí blutooth, SD karty nebo synchronizací s Garmin Drive nebo Explore (viz dále). Při jízdě offroad se také hodí zobrazení kompasové růžice a poloha ve zvoleném formátu. Rekordér je řešení, jak snadno nahrát záznam učitého úseku bez balastu ježdění po městě apod. Záznam je možné velmi snadno sdílet (a stejně snadno jde nahrát jiný záznam do přístroje). Zaznamenaná stopa v GPX se během okamžiku dá změnit na navigační trasu. Prostě - snadné a jednoduché. Díky konektivitě s Garmin Explore je synchronizace naprosto bezproblémová i v rámci více zařízení.



GARMIN DRIVE APP

Garmin Drive je další novinkou – u předchozích několika verzí Zuma se v chytrém telefonu využívala aplikace Smartphone Link. Tu nahrazuje nová aplikace Garmin Drive. Její funkčnost se bude rozšiřovat a aktuálně nabízí možnost snadného vyhledání jakéhokoliv místa podle fulltextového hledání ve všech možných zdrojích a následné odeslání polohy přímo do navigace jako cíl pro okamžitý výpočet trasy. Funguje to perfektně. V telefonu dáte vyhledat třeba „hrad kámen“ a naskočí napa a výběr cílů, kde se daná slova vyskytují. Tedy kromě Hradu Kámen ve vesnici Kámen u Pelhřimova také Hrad Dívčí Kámen,  Hrad Modrý Kameň na Slovensku, Park hrad Kámen a Hrad Kamen v Německu. Vyberete zvolený cíl, a zmáčknete JET! Na displeji navigace naskočí výpočet a okamžitě můžete začít navigovat bez nutnosti sahat na navigaci. Trasa se rovnou spustí podle nastavených parametrů. Aplikace Drive umí vyhledávat cíle také v databázi FourSquare, kam se můžete pomocí aplikace nalogovat.

TRIPADVISOR, FOURSQUARE
Když jsme u toho, nově najdete ve vyhledávání v navigaci tlačítko pro populární TripAdvisor (u nás asi používanější než FourSquare, který je populární spíš v USA). TripAdvisor má v navigaci cache databáze hotelů, restaurací zajímavostí z kategorie „things to do“ – kde je všechno možné od nočního života po outdoorové aktivity, muzea, ale třeba památníky apod.
Drive aplikace také do Zuma posílá data o počasí a živou dopravu. Počasí nyní obsahuje i radarová data (a stav silnic včetně sněhových uzavírek) - v zemích, kde jsou data dostupná a bez nutnosti platit několikaeurový poplatek jako dříve v aplikaci Link. Doprava je skvělá, funguje podle mě lépe než u Waze, například cestou z veletrhu EICMA v Miláně mě Waze hnalo z dálnice kvůli kolapsu ale Zumo XT i vestavěná navigace v autě (s živou dopravou) ukazovaly že už je provoz obnovený. A skutečně na  inkriminovaném úseku jsem projel naprosto v pohodě a Waze se aktualizoval až potom, co jsem projel. S navigací jezdím téměř denně po D1 na Prahu v ranní špičce kolem osmé hodiny a když ukazuje zpoždění 15 minut, tak se na to dá spolehnout.


iOVERLANDER
Protože navigace je určená pro adventure cestování, najdete v ní nově také databázi iOverlander POI – obrovskou databázi nejen veřejných tábořišť a kempů ale i populární kategorie jako veřejně přístupný zdroj pitné vody, servisy zaměřené na offroad auta, přepravní služby spojené s 4x4 nebo místa, kde jde schovat motorka na další dobu během přerušené cesty. Z praktických kategorií třeba laundromaty, lékárny a ordinace praktických lékařů, nebo obchody specializované na camping, 4x4 apod. 

GARMIN EXPLORE

Další novinkou je implementace synchronizace s ekosystémem Garmin Explore®, což je serverová platforma pro management a synchronizaci všech uložených navigačních dat z různých zařízení navzájem Jde snadno prohlížet a třídit nahrané tracky a waypointy a synchronizovat je mezi různými navigacemi, telefonem a počítačem. Knihovna Explore obsahuje aktivity, trasové body, trasy a prošlé stopy na telefonu jde snadno prohlížet tato data v mapách (jdou stáhnout i offline). V navigaci je odkaz na Explore ve vyhledávacím panelu cílů a na pár kliknutí jde vybrat třeba waypoint nebo uložená stopa z turistické navigace nebo hodinek, uložený před půl rokem apod. 


Z funkčnosti nejde novému Zumu XT téměř nic vytknout. Při zaměření na dříve popsané kategorie uživatelů, přináší to, co jiné navigace v kategorii motocyklových zatím nenabízely – topografické mapy v základu, satelitní mapy, podporu satelitních trackerů a komunikátorů, spoustu databází POI a mimo jiné i automatické aletry v případě nehody.  Možná někomu může chybět podpora Siri. Na druhou stranu – displej je fantastický, rychlost perfektní a podpora adventure funkcí víc než dostatečná pro většinu uživatelů. Celekm logicky už v přístroji nenajdeme podporu rádiového dopravního vysílání TMC, což je dnes již relikvie a uživatelé cruiserů a luxusních tourerů mohou postrádat audio konektory a linkový výstup pro spojení s palubním audiosystémem. Pro ně tato navigace není úplně navržená.
Ačkoliv má navigace modul ANT+, v aktuálním vydání SW není aplikace pro měření tlaku a využitím ventilků Garmin.


ZÁVĚR - POHLED UŽIVATELE:
Navigace má stejné uspořádání a logiku ovládání jako předchozí modely. Hlavní obrazovka má členění na výběr cílů a zobrazení mapy, dole je řádka aplikací, přehrávače, ovládání záznamíku stopy a nastavení. Horní část displeje ukazuje stavy – sílu signálu, stav připojení BT a aplikace Drive, teplotu, čas nebo nutnost tankovat (pokud se tato funkce využívá).
Panel s výběrem cílů (kam vést) je stejný jako dříve, jen doplněný o zkratky Explore, iOverlander a TripAdvisor (FourSquare už v Zumo býval). Pochopitelně zkratky jde uspořádat přetažením nepoužívané odstranit nebo přidat vlastní cíle (waypointy) nebo kategorie pro hledání.


V aplikacích najdeme nově nastavení BirdsEye Direct, InReach a dešťový radar – starší ale používané funkce pro okružní trasu nebo navigaci po projeté stopě TrackBack zůstaly, stejně jako zápisník historie servisních úkonů na motorce s upozorněním na proběh nastavených kilometrů.
V menu sdílení trasy je nově sdílení přes aplikaci Garmin Drive. BirdsEye a InReach jsem popsal dříve.

V nastavení vrstev je inovace – jde zapnout a vypnout rastrová vrstva BirdsEye, topografická vrstva (platí pouze pro mapu TopoActive), explore stopy a aktivity, parkování ze speciální databáze Parkpedia a ostatní již známé věci.
Takže největší změny uvidí uživatel na hlavní obrazovce s mapou. Vpravo je tlačítko vrstev – kde se dá měnit zobrazení mapy (3D, sever nahoře, směr jízdy nahoře), vypnou a zapnout topo mapa a BirdsEye. Není tedy potřeba hledat v menu. Šikovné….
Menu nástrojů displeje již nejde konfigurovat z nastavení zobrazení ale je nastavené z výroby. Datová pole z nabídky TripData jsou tři a poměrně rozměrné ale dobře čitelné (negativní zobrazení).


ZÁVĚR:
Když uvážíme, že cenová kategorie Zuma XT je nastavená mezi úplně základní 396 a předchozí model 595, na celkem příznivých 13 tis. Kč s DPH, tak poměr cena/výkon je naprosto skvělý. Za čtyři měsíce používání různých prototypů a téměř dva měsíce s finální verzí hardware (a ještě předprodukčním software) jsem si XT naprosto oblíbil. Jediné, co bych změnil je řešení do auta – tam si prostě pořídím aktivní motocyklový držák s přísavkou a nebudu používat napájení přes USB, protože navigaci chci sundat z palubky bez nutnosti manipulace s USB kabelem. Explore jsem doteď nepoužíval a funguje perfektně, nová aplikace Drive dělá to, co od ní potřebuji – ve vteřině najdu cíl, pošlu do navigace, odložím telefon a navigace ve chvilce zahájí trasu. Na motorce (i na kole) jsem si zvykl na zobrazení na výšku. Používám poměrně aktivně uživatelské profily (opět jsou tři) – takže jen přepínám mezi profilem „auto“ kde mám nastavené parametry jízdy když chvátám nebo „motorka“, když se chci projet a ve třetím profilu mám nastavenou jízdu „offroad“ – tedy s povolením jízdy po nezpevněných cestách atd. Přepnutí je dílem okamžiku a když je škaredě a člověk chvátá, nemusí měnit nic v menu – přeplne profil, přepočítá se trasa a je to.
Pochopitelně se nejedná o přístroj, který by konkuroval řadě GPSMAP, pro čistě offroad navigaci je pořád zobrazení těchto plotrů lepší – už proto že nefiltrují mapové prvky tak, aby nedocházelo k překryvu textů apod. Zumo je a bude takovým „SUV“ ale pro drtivou většinu uživatelů bude mnohem příjemnější díky logickému ovládání a dotykovému displeji.

Celkem logická otázka je také - kdy bude k dispozici kovový držák Touratech?
Odpověď - Touratech začal s vývojem nového držáku v polovině února - po potvrzení finálních rozměrů těla přístroje. Vzhledem k malým okrajům displeje bylo rozhodnuto přijít se zcela novým držákem - nikoliv modifikací stávajích držáků pro jiné přístroje. Předpokládaný termín je 04/05 2020. Na jakoukoliv tyčovinu (adaptéry, hrazdičky) průměru 12mm jde navigace přidělat pomocí existujícího otočného adaptéru Rotator z naší nabídky (01-065-3000-0).         


Objednávejte zde v e-shopu

NAŠE VIDEA:



 


 


 


 


 

Garmin XT - 000
Garmin XT - 000
Garmin XT -001
garmin XT-00
Vytvořeno13.02.2020